CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, February 20, 2009

Breast Feed

Aku kali ni dengan Aisy ni masih lg breast feed ....nak2 kali ni dia ni kuat sgt susu, agaknye sbb boy kot...x mcm masa arissa dulu..Aku bercita-cita tinggi konon nak exclusive breast feeding utk Aisy ni since masa arissa dulu, aku lgsg x berpeluang nak BF kan arissa sbb dia x pandai nak isap...asik nangis...sudahnya aku pam, pastu bg, n masa tu pun kesedaran kurang lg, so bg susu formula jek la...Kali ni aku tgk kwn2 aku ramai yg EBM bb masing2...so aku pun teruja la, sbb da sedar sket akan khasiat Bf bb ni kan...
Tapiiiiiiiiiii masalahnya skang ni, Aisy pun lebih kurang jek mcm arissa, cuma dia lg ok sket sbb dia pandai isap cuma x sabar kot, sbb masa kat spital, disebabkan aku sizer, so aisy ni byk feeding kat nursery guna formula jek, n guna botol..aku sure skang ni anak aku da nipple confusion..every time aku bg direct feeding, dia akan nangis2, n mulut akan mencari2..kadang tu aku biar jek dia nangis sbb aku nak ajar gak dia direct..kadang tu dia isap kejap jek, pastu da nangis balik agaknya sbb da terbiasa minum dlm botol yg laju jek tu...sudahnya aku asik kena pam jek la...susu aku byk so sekali pam tu oklah dpt hasil yg byk..n aku jd kan stok...
tp yg merisaukan aku ni , since smlm, stok susu aku da x sebanyak sebelum ni...sekali pam dlm every 3 hrs tu...cuma dpt plg byk 4-5 oz jek....cane ni...if bg direct, dia akan x cukup punya.
So skang ni, espeseli kpd Lyein n sha, cane cr aku nak bykkan susu balik mcm aritu??tlg la aku....br 3 mgu ni....so far aku x campur lg dgn formula ni..aku kalu boleh xmo la...pls..pls....

3 comments:

Mrs.Nury said...

Hi Riniy...
U terbalik ngan u.Mukhlish pulak taknak hisap bottle.Dia suker direct BF.Sangat susah biler i dh start g keje tau...menangis2 dia taknak hisap bottle.Nasib baik my maid penyabar so lama2 dia lapar nak taknak dia mesti hisap bottle.So if ur aisy hisap bottle dats goodls dear.Asalkan BM.Tp tula org kata if bg direct kiter punya breast tak kendur & cepat turun badan compare if kite pump.So dun worry much dear...ada baik & ada buruknyer if ur baby taknak direct.

Anonymous said...

takpe k.riniy try jek cam org ckp tu..insyaAllah ok..gud luck ehheh...

lyein@sikudus said...

ko ni rini..penat aku brainwash lah...ko dh set kt mind ko ckp susu sket, anak tamoh isap, thats y susu tu kurang..kena pk +ve, kena rajin pam supaya ko stimulate susu ko bg byk...pastu kena pgl tukang urut suh urut breast ko bg urat2 susu tu sng nk keluarkan susu..

makanan plak mkan lobak putih, oat, milo, ape lg erk..ko bukak susuibu.com sume info ade..penat aku nk cite 50x...