CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, March 31, 2009

Buai Ke??

Aisy skang ni kalu siang dr pagi smp la ke tghri dlm pkl 2 tu mmg kena dukung sepanjang masa..Kalu tido lak, if dukung tido, bl letak dlm bb cot, kejap je da nangis..letak dlm rocker pun x jalan..tgn da naik lenguh da dukung sbb dia kan bam bam...bibik pun pakai kain gendong (kain batik) tu, pun x tahan, lenguh gak tgn tu dia ckp..pastu bibik xleh wat satu kije pun..cane aku nak kije nnt..skang ni okla lagi sbb aku blum stat kije, so leh ganti2...
Aritu lg mak aku da ckp, agaknye budak ni nak buai..aku n tok laki xmo sbb mmg xmo ajar anak2 pakai buai, susah..mcm si kakak senang jek, mak aku ckp, anak2 ni sume x sama, lain2..mmg lain, aisy ni manja..kalu mandi, nangis..kena air je nangis..kalu kakak dulu cukup suka, siap tendang2 kaki main air..sbb tu si kakak umur 3 bln aku da bwk g swimming n dia cukup suka..smp skang ni si kakak cukup suka main air...
Dlm pkl 3 mcm tu br dia leh tido, dala pagi2 hidung dia asik sumbat, x nyenyak tido, kesian pun ada aku tgk..pastu kalu petang tu da bantai tido, tgh mlm dia x lena, asik terjaga,aku yg jd zombie, x tido malam...rocker tu aku da bukak yg vibrate tu pun dia x jalan gak, kadang2 je dia ok tido lena dlm rocker tu tp nak kena bergoyang jek, if stop, dia akan jaga..setengah org ckp, kita da ajar dr kecik sbb tu budak mcm tu..yg ni aku rasa, aku xde puna jar dr kecik berdukung, mmg dia yg mcm tu..
So pg td, jiran aku dengan baik hati dia pg pinjam buai yg dia x pakai utk nak tgk Aisy nak ke xnak tido dlm tu, sbb jiran aku pun kesian, dia ckp selalu dgr aisy nangis..x mcm kakak dulu, suara lgsg x dgr smp jiran2 aku ckp umah ni mcm xde bb..kali ni mmg kuatla bunyi nangis tu, maklumla hero katakan...heheh..lps aku amik buai tu pasang, aku pun letakla aisy dlm tu, bila ltk dlm tu, n aku goyang, dia terus lena...sedap jek tido...alamak, aku da pening kepala sbb nak xnak nampak gayanya, kena berbuai la jwb nya...aduhaiii....
tp aku nak try letak dia kejap2 je, mak aku ckp jgn biasakan, kejap2 letak dlm rocker so xdela dia kesedapan..kang if da kesedapan, everytime balik JB kena lak angkut sekali buai tu...nampaknya kena ckp dgn tok laki kena belikan buai la jwbnya...laki aku belum tgk lg nih...
dia pun mcm dah pasrah sebenanya sbb mlm td, masa dia jaga aisy dr pkl 8-12 mlm (shift dia, shift aku pkl 12mlm smp pagi), bl letak jek, aisy nangis, bl dukung aisy diam..dia pun da x larat dah..tu yg dia pun pasrah jek la kalu betul anak dia mmg nak buai...nak wat cane, mmg anak aku kali ni manja..hero manja..hehehe...So layankan jek la, buai pun buai la..jadi nnt aku da naik kije, bibik pun senang la sket leh wat kije umah yg lain..kalu x, mmg satu kije xleh wat..kena dukung jek...cuma skang ni tgh pk nak beli buai yg manual ke yg elektrik ek??tlg bg idea sket..

9 comments:

wawa said...

ko kasik je aisy tu naik buai..yaya dulu cam tuh la.. konon ako x nak ajar buai.. bakang asik2 nangis je..pastuh kalo org dokong leh plaks dia tdo...tak tahan sgt, mak ako buh je lam buai trus nyenyak..last2 masri beli je buai letrik.. senang idup ako.. ahaks..siap malam pun kadang2 ako buh je buai.. pasai kalo agkat je.. terus x tdo+nangis..

tapi time kitaorang gi jalan2 or balik kg.. mmg langsung x hangkut pun buai tuh.. pasalnya yaya ok je plaks tdo atas tilam.. ehehhe..
nasib lah rini. betul bak kata mak ko tuh kot.. anak2 ni tak sama.. ada peel masing2..

gud luck bebeh!!

riniy said...

wawa,
tula dia..aku pun mcm da pasrah jek..buai letrik tu ok eh..mak aku ckp takut kepala budak tu pening asik goyang jek..hehe...oo ko jalan x bwk buai ok eh?aku pun nak try la mcm tuh..hehe..

Mrs.Nury said...

no ideala riniy sbb nury tak pernah try buai.Apa2pun tak kisahla riniy janji aisy selesa

mikamusz said...

Darin pun camtu gak.. kena masuk buai.. sampai ada yg ckp " x eloklah anak lam buai, otak bergoyang", sedih gak dgr bila org ckp negatif pasal anak kita... tp kita kena tabahlah, lepas dia tido, angkatlah dia and letak atas tilam.. Darin dulu pun x lama sangat.. rasanya tak sampai setahun pun dah takde buai.. kira oklah tu.. gi jalan tak bawak buai, tp balik kampung, tok nenek dua - dua belah dah siapkan buai..he..he..

Anonymous said...

ala k.riniy syafi dulu pon tido kena buai gak...syakir ni tak kisah tido bwh niarap dah lena..mmg lain2 perangai...tp aku dulu pon blk kg tak bwk buai..ok jek..nanti ko try n test..aku pki buai manual jek..hehehe..better manual la kot...kata ade bibik...bwk nak sentiasa berayun jek kan..kang pinau lak si aisy tu..ciann dia...

Puteri Mona said...

Sian baby aisy idong tesumbat lg ek? ko kene pesan kat bibik kalau tdo tinggikan sket pale dia. Aku tanya doc vibration kat rocker tu tak elok sgt kalau bia lama2. Kalau Hafiey, aku on kan vibrator tu kompom lama gile tdo, tapi tak elok sebenanya.Terus aku buang bateri hehe. Buai pun buai la riniy oi asal dia selesa, cian dia

Hani said...

eheh biasa la kan anak lain2
hannah dulu time dah nak masuk 3bln tetiba nak buai...
nak tak nak kene masukkan dlm buai
tp pas dia danyenyak tido.. kuarkan dr buai...
letak kat bawah..
ok gak la
balik kg takde plak nak kene hangkut buai...
dlm pas 8bln dia dah tak guna buai..
cuma jgn biasakan je la..
kang tak layan kita lak meroyan.. ekekke

pengalaman aku ler

Akma M.Rudy a.k.a MrsSLuRp said...

ye lahhh mmg anak no 2 nih mencabar sket!..huhuhu rasanya jln penyelesaia n terbaik adalah buai ...;)

riniy said...

tula, da diskas dgn tok laki, wiken ni jugak misi mencari buai..nampaknya nak try ajar sekejap2 jek la nnt...asalkan aisy tido lena...heheh..