CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, October 29, 2008

Tembam @ Obesiti

Aku risau gak dgn berat bdn arissa skang ni..makin lama makin naik..aku pun xtau nak wat apa da dgn bdn dia tu..dia skang ni kuat minum susu pun ya. tp aku da kurangkan sukatan susu kepada half dr yg sepatutnya, dah tu bg susu yg xde zat sgt lak tu, sustagen jek..xdela sesedap mcm dugro n enfagrow dulu tuh..pastu mkn pun boleh tahan, dia x makan lauk pauk nih, tp nasi semata-mata n ayam ke sup ke, mcm tu jek mknn dia..n aku pun soh bibik jgn masak nasi ari2, selang selikan kan dgn spageti kosong jek..semata2 xmo dia gemuk...tp dia tetap gemukss...yg aku perasan, sejak bibik br nih, bdn dia naik mendadak sbb bibik ni rajin melayan dia makan smp habis..smp arissa skang ni da pandai mintak tambah..dulu jgn harap dia nak mintak tambah mknn...aku betul2 risau..skang ni berat arissa da 17kg..dia obesiti 2kg sbb berat ideal is 15kg jek utk umur dia..
Dr. cheng advise ktorang soh anta dia g skul next yr, so that dia adalah xtvt sket drpd dok umah jek dgn bibik, asik tido makan tido makan jek kijenya...dia x lasak sgt, tido siang 2 kali, mlm tido awal, sbb tu la kot bdn dia menten tembam...kadang tu aku suka sbb geram dgn ketul2 tu..nak2 dia tgh tido, rs suka sgt dgn tembam sana sini tu...bl dia tido, tgk comell sgt...kadang2 tu aku gigit gak..hehhe...tp sebenanya aku risau...so, dr skang ni ktorang da kena stat survey skul mana yg sesuai nak anta dia sbb bulan 11 ni da kena booking utk registration bln 1 nnt...kadang tu mcm kesian sbb dia br 2 taun 1/2 jek nnt masa bln 1, tp utk kebaikan dia, aku rasa, aku anta jek la dia g skul, mana tau, nnt bdn dia leh turun..tp bila pk2 balik, kalu kurus2 lak nnt, mcm da x besh sbb da mcm biasa jek tgk bdn budak tu nnt, da xde ketul2, yela kan, sbb da biasa tgk dia tembam...muahahaha....apa2 la sayang, janji arissa sihat, mami n dada sentiasa sayaaannggg sgt dgn awak....lap u to bits!!

tgk tuh, tang peha tu...mcm drumstick jek...hehehe...

1 comments:

Puteri Mona said...

aku tgk gamba ni mmg tebayang ayam kentaki je riniy. Bam2 to the maxxxx. heheheh gerammm esp tang peha. Mmg sian anta pi skul awal sgt, kawan aku yg doc saiko tu ckp nti dia tak puas main, bila masuk skolah betol dia jd malas. Elok nak anto umo 4 taun ke atas. Mcm aku cite kat ko masa kat alamanda tu la. Apapun decidela leklok asalkan baik utk dia.Tak pun jgn anta skul yg betol2 belajar tu anta yg ala2 playschool or nursery tu jek. Yang lebih kepada main2 n bekawan je dulu. wahhh da mcm doc pakar lak aku becakap haha.