CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, June 2, 2009

Hangin

Hangin betulla bila kol developer tny benda2 yg kena byr prior amik kunci nnt..tetiba developer bgtau yg ktorang kena byr dlm 9K++ sbb bank lambat byr to developer yg derang billed to bank, so ktorang lak kena byr interest dia..dala byk nak mamp** interest dia ..patutnya kena byr x smp pun 1k..

betul2 hangin sbb bill yg derang anta to bank tu cume CC to us jek, da namanye CC kan, mana kita nak tau bank da byr ke belum or byr ke lambat ke cepat...last2 ktorang gak yg kena tanggung..badigol betul...

pastu td, dia ckp nak kol balik esok sbb nak check dgn acc dept dia dulu..seb baik dia ckp bebaik..if dia pun mcm berlagak, mmg kena dgn aku td...
Tensen..tensen...

4 comments:

mikamusz said...

riniy, itu adalah perkara yang normal bila kita beli rumah.. masa aku dpaat 1st surat, hr - hr aku call bank and lawyer bank untuk nak tau duit dah release ke belum. 1st payment selalu problem mcm ni coz nak linkkan account developer and account bank. most of the casees, happened kat customer yg buat loan dengan bank.. so far aku check customer yg buat loan dengan insurans mcm AIA n ING, semua on time... cc to us doesn't mean yang responsible kita dah tamat kat situ.. kita boleh bersuara sebab kita client dia.. kita bayar lawyer dia buat kerja walaupun dalam tu cakap "free legal fees' and mak nenek pun free. tapi ada hidden cost.. try tulis surat dengan developer punya bos, hopefully dia boleh reducekan, mcm neighbour aku yg buat surat under developer kita org, Alhamdulillah, dapat kurang...

Hana said...

riniy, selalunya kes camni refer kat lawyer. dorang yang akan settlekan...

note : sorry tetiba nyampuk. tak penah-penah pon komen hehe

riniy said...

muz,
tula dianya..aku ni pun xtau benda2 ni. maklumla pes time. learnt from a mistakes la ni..oo boleh eh mintak kurang?tp neighbour ko tu dpt kurang byk x?

hana(wpun xtau hana yg mana ni),
lawyer tu boleh setel tu maksudnya?dia leh negotiate dgn bank ke apa?sorry ya, i need ur assistance coz i now nuts bout the home-loan procedures..

mikamusz said...

Riniy, ni kena negotiate dengan developer, maknanya cuba negotiate dengan lawyer developer, coz yang mintak duit bukan bank. tapi developer.. Aku pun x sure berapa byk neighbour aku dapat kurang tapi adalah jugak.. and ada kes neighbour aku report kat tribunal (betul ke yek).. aku kena dig balik thread lama lam forum kita org... try buat surat rayuanlah and hantar kat developer, tapi kena ada surat sokongan kot... pastu, call bank, mintak dia poskan kat ko... latest bank statement.. means, setiap kali dia buat pengeluaran untuk pembayaran rumah, dia akan cakap berapa date dia.. and kat situ ko boleh tau, adalah date yg dia bank-in tu lewat berapa hari dr apa yang surat developer mintak... bank patut boleh bg, ckp je nak latest statement in details...