CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, September 17, 2008

18th Weeks

Aku rasa aku x penah cite psl peknen kat sini ek..saje je nak tulis psl pregnancy kali ni..Kali ni aku rasa lain dgn arissa, mmg betul2 beza..masa peknenkan arissa dulu, aku mabuk teruk..dr 2 bln lbh smp ke 3 bln lbh br ok...pastu bdn naik mcm di pam2...aku jumpa balik record lama masa peknenkan arissa, dulu tu, dr 3 bln nak ke 4 bln, berat aku naik 3kg++, pastu dr 4 bln ke 5 bln, berat aku naik 5kg++....dan naik lagi dan lagi every month...sampaila before deliver, total berat bdn aku naik 25kg...hishh....bila di pk balik, ngeri..mmg da mcm tong drum dah bdn aku rasa...
pregnancy kali ni lak, aku xde lgsg mabuk2, cuma masa awal2 yg aku dpt tau peknen tu jek aku letih semacam..tu jek, muntah2 lgsg xde, alhamdulillah...cuma makan x berselera mcm dulu, dulu tu nampak apa sume rs sedap..skang ni bayang kan makanan sume x selera..so xdela ngidam mknn apa2 sgt sbb xde selera..nasi lagila aku xleh masuk...masa awal smp ke 3 bln aritu, aku asikla makan mi sup jek, xpun laksa penang...padahal laksa penang la aku paling x suka..nasi mmg aku x makan...smp aku da xtau nak makan apa sbb busan asik2 mihun sup jek...skang ni br ok balik...selera back to normal, tp makan pun sikit jek da kenyang sgt..tp masa puasa awal2 aritu, aku boleh muntah pulak n perut aku x tahan, aku kena gastrik...so aku x dpt puasa penuh..sayang btol lah..xpela, kena gantila jwbnya nnt...tp alhamdulillah skang ni aku da leh puasa strait..masa memula xleh...kena selang sehari. if strait 2 hari jek, aku akan kena gastrik...mmg sakit...skang ni da ok..mintak2 la bertahan smp ke last day puasa nnt..
peknen kali ni, berat aku x naik mcm dulu, tp xtau la if belum lagi..xtau la dlm 5 bln nnt br naik byk, tp mintak2 la x mcm dulu..so far, 2bln ke 3bln aritu, aku naik 1kg, pastu baru2 ni dr 3bln ke 4bln, surprisingly, aku naik cuma 400g shj...aku tersgtla hepi sbb aku mmg risau if naik byk sgt mcm dulu, penat woo nak berdiet balik mcm dulu....bln dpn xtau lagi...
maybe its too early to guess the gender of my baby. tp ramai org ckp aku akan dpt bb boy...mintak2 la betul..sbb ramai tgk perut aku n simptom2 aku, might be boy, tp xtau la betul ke x..apa pun nak tgu next month punya check up lak, masa tu bb da beso, so scan sure nampak jelas punya, tu pun if bb x tutup....hehehehe...
arissa pulak now ni, so notty girl...selalu sgt menguji kesabaran aku...skang ni mak aku ada kat umah...lgla dia notty bibik ckp sbb dia ngada psl nek wan dia ada...nek wan dia kan manjakan dia..x marah lgsg altho dia rosakkan brg nek wan...ada ke dia g ambik span bedak mak aku, dia leh wat hembus hingus dia..masa tu mak aku tgh semayang,mak aku ckp, mak aku terus tergelak batal semayang sbb gelagat si arissa ni...mcm2 gelagat mak aku ckp, mak aku wat kuih siput, dia kacau...siap telangkupkan tepung yg da uli dlm mangkuk tu, hbs 1 mangkuk, pastu dia patahkan spek mak aku, sebelum sempat mak aku mintak balik..tu pun bila aku balik kije, aku marah arissa, nak rotan, mak aku x bg, mak aku ckp jgn pukul, nnt budak jd lg nakal kalu pukul...masyaallah....anak aku nih...bibik ckp, if nek wan xde, dia baik jek, main sorang2...tgk tv...xde pun notty...pastu bila aku nak rotan dia, selalu tu dia da takut terus ckp "sori mami..", tp ni bl dpn nek wan, aku nak rotan dia, dia siap tadah tangan tu mcm mengejek aku balik...hishh...gerammm btol..terus aku x jd nak marah...anak2...heiiiiii.....
bila aku ckp "arissa....arissa...." sbb da x tahan punya psl...pastu dia leh balas balik "mami....mami....., dada....dada....., bibik......bibik....." dia leh ngajuk balik apa aku ckp, dah tu siap sume nama dia sebut...mcm mak nenek betul..sume tu menguji kesabaran aku betul....
sape kata parenting ni mudah??sungguh mencabar minda...espeseli dlm keadaan tgh peknen skang ni kan.....

0 comments: