CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, September 11, 2008

Siakap Sweet Sour, Butter Cheese Prawn n Sardine Roll

Wah2, bunyiknya mcm byk jek ek...tp xde byk mana pun, ermm, tp smp pkl 7 gak la aku buat sume benda tuh..wakaka..sume gara2 gatal sgt nak wat sardine roll tuh, wat mknn lambat sket sbb da wat doh kena masuk dlm fridge dulu dlm 20 mins...lps tu br leh uli...pastu baked for 40 mins lagik..mana x lambat...

Memula aku masak butter cheese prawn ni dulu, sambil2 goreng udang tu, aku pun uli la tepung utk sardine roll aku. if masak satu2, alamatnya malam la br dpt makan..hhihih...

atas permintaan pn. lyein, ni resipinya :
- udang harimau
- 100g butter
- 100g susu cair
- 3 tangkai daun kari
- 2 biji cili padi, hiris halus
- 1/3 camca teh parmesan cheese
- 1/4 camca teh garam
- 1/2 camca teh gula
Cara : Goreng udang, asingkan. Panaskan kuali, masukkan butter smp cair, then masukkan susu cair, masak dgn api perlahan, kacau sampai pekat. Masukkan bahan lain, then masukkan udang dan kacau hingga sebati, angkat.




Lepas masak udang, aku terus masak untuk inti sardine roll tuh...pakai sardin cap ayam..da siap masak, ketepikan sementara nak tunggu doh boleh dikeluarkan dr fridge..
Then aku terus mulakan masak siakap sweet sour..ikan bibik da gorengkan tp dia leh g potong2 lak ikan kpd 4 bhg. padahal aku ckp goreng seketul sekor tuh..tp xpela, bibik pun xtau kot. masuk cili kering yg da blend, tgu smp garing, masuk halia n serai, smp naik bau, masuk sos cili n sos tomato, masuk garam n gula, masuk cauliflower, ikan n dah siap..angkat, hidang...







lepas lauk sume da setel masak, kua kan doh tepung tu dr fridge, start uli jadikan bentuk 4 segi nipis2...tp aku nye tertebal sikit sbb arissa pun sibuk kacau nak tolong, masukkan inti, balut, hiris2 atas dia dgn pisau sket, sapu telur..susun atas baking tin ni...then masukkan dlm oven..bakar kat suhu dlm 160C dlm 40 minit....setel sume, kemas2 sume dgn pertolongan bibik, n rileks jap pastu masuk waktu berbuka...masa utk ngap!!!

1 comments:

mikamusz said...

wa, rajin tul ko masak, patutnya aku berjiran ngan ko, mesti dapat merasa udang ngan sardine roll