CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, November 17, 2008

Welcome To The World, Little Girl

Kakak ipar aku da selamat melahirkan bb girl, anak dia yg ketiga...tp bb lahir x cukup bulan, br 33 weeks da kua...x sbr2 nak lihat doonia...hehehe...bertambahla lagi cucu mak bapak aku...n pompuan lg utk kesekian kalinya...maknenye menten la cucu laki mak bapak aku sorang jek la si ezriq tu, iaitu abg kepada bb girl ni...n cucu pompuan derang da masuk 5 la jwbnya...
Tp ada citer di sebalik kejadian yg berlaku...
Kakak ipo aku ni masa 30 mgu aritu, sebenonya da kena masuk ward, masa tu perut dia da sakit n mengeras, rahim pun da ke bawah...so anta spital, dr. tahan 2 hari, inject bg matangkan paru2 baby...n kalu boleh dr xnak kuakan dulu bb sbb belum cukup bln lg..n 2 ari lps tu dia dpt kua..dr soh rehat sbb akak ipo aku ni kerja dia kena watkan dia byk berjalan..dia kije kat kedai furniture yg beso 2 tgkt, so asikla turun naik kedai..maklumlah disukai ramai pelanggan...hihihi...
Balik pd citernya..
Sabtu pg tu, bangun2 tido jek, dia ckp air ketuban da pecah dah...byk lak tu..memula dia ingat dia terwiwi dlm suor, tp tgk2 rupanya air ketuban pecah..so abg aku pun bwk la dia g spital besar JB yg amat lembab tuh...dia ni ada kes, so abg aku terus bwk ke spital lah...lgpun nama da ada kat situ psl kes aritu tu...smp2 je wad bersalin sana, dr. check br bukak 2cm.. dr. soh rilek dulu, dr cek jantung bb sume ok, bb ok..so akak ipo aku masuk ward dulu...masa tu dia ckp perut dia x sakit sgt...setakat biasa2 jek...dr. inject lg utk matangkan paru2 bb..yela, ikutkan br 33 weeks, kiranya bahaya la gak sbb 8 bln, org ckp if 7 bln, ok..if 8 bln ni selalu payah nak cakap la condition bb tu...ktorang pun kejap2 kol tny apa progress..smp ke tghri, dr cuma cek sekali tu jek, lps tu dr biar jek...okla lg...smp mlm dlm pkl 8.30, dr dtg cek lg jantung bb, dr ckp ok gak...air ketuban still x benti kua akak ipo aku ckp...dia pun risau gak if tgu lama2, takut jd apa2 kat bb...abg aku tny dr, if nak induce ke apa ke, nak proceed dgn c-sect ke apa, dia ok jek drpd biar jek bb lama2 dlm perut yg air ketuban da xde dr pg...pastu dr ckp, xpe...biar smp akak ipo aku rs sakit nak bersalin sendiri..masalahnya akak ipo aku x sakit sgt lg...okla,abg aku tgu..
pastu bila dia da stat rs sakit, smp la dlm pkl 4 pg, dia panggil dr, dia ckp da sakit sgt dah ni, mmg dia tau da nak bersalin da tu, masa tu sakit da selang 20 minit...dia nak soh dr anta dia labour room..tp dr tu plak dr pelatih yg muda sgt..dr tu boleh ckp kat dia.."eh, xkan u da nak bersalin, u br je masuk 33 mgu, masih lama lg, belum nak bersalin tu...tu bukan sakit nak bersalin tu..."..
pastu akak ipo aku bls.."eh, dr. saya tau la, sy da ada anak 2 dah, sy tau la sakit nak bersalin ke sakit nak berak ke cane..sy bukan main2 sakit nih"
pastu dr. pun dgn muka selamba jek..seluk la tgk bape cm, tp dr tu ckp balik "tgk, ni br 2cm, belum lg...sy cek contraction bb tu x kuat pun, maknenya awk belum nak bersalin."
rupanya akak ipo aku cite, dia g cek contraction kat belah atas perut, bukan kat bwh, dah sah2 kepala bb sume da kat bwh betul, sbb tula dr tu x dpt bacaan yg betul agaknya, lps tu dr tu leh wat bodo jek n terus blah...
Akak ipo aku tahan lgi, smp la da pkl 6 pagi, akak ipo aku ckp dia da x tahan betul dah ni..sakit da selang 5 minit, n dia dpt rasa mmg dia nak bersalin dah, dia panggil lg dr tu ckp dgn dr yg dia da sakit selang 5 minit..dr tu leh ckp lg, ala belum lg tu, dia da hangin dah, dia marah dr tu.."dr, saya da sakit sgt ni, mmg da nak banak ni dr..xkan sy main2 lak"
dr tu leh rilek lg ckp tu belum lg tu, td pun bukaan br 2 cm...pastu ada sorang nurse muda, sorang lg nurse tua sket, bl nurse yg tua tgk, dia pun ckp dgn dr tu.."dr, saya tgk dia ni mmg da nak bersalin sgt da ni..perut dia da ke bwh sgt da ni.."
pastu dr tu br nak seluk lg, sekali seluk, tgk2 bukaan cm tu da nak full..n kepala bb pun da mula nak nampak..terus dr tu panik n mcm gelabah kejap, xtau nak wat pe..da mcm konfius kelam kabut...dia pun mcm serba x kena nak wat pe...tau takut...
pastu akak ipo aku marah la lg dr tu.."kan sy da ckp dgn dr, ingat sy main2 ke, sy tau la rs nak bersalin ke berak ke, dr x caya ckp sy..sy tau la, ni anak sy no 3."
br la dr tu ckp, " sori kak.., ok nurse tolak ke labour room skang"
da akak ipo aku kena mengiring jek, xleh gerak lgsg n jgn terlentang takut terbanak lak nnt..
pastu bl smp labour room, xde sorang dr pun yg duty, n nurse yg patutnya duty utk sambut bb pun xde..seb baik la ada sorang stap nurse tu, da agak berumur dah la, dia ckp dgn akak ipo aku.."ala dik, dr n nurse yg duty sume xde la skang ni..tp xpe, adik percaya kat saya, saya dgn yg lain2 ni boleh sambut bb adik..jgn risau eh"
so, akak ipo aku pun masuk dlm bilik tu, n nurse2 tu la yg sambut, derang yg siapkan brg2 sume, n 2 kali teran, tepat pkl 6.45 pg, bb girl pun selamat kua, berat bb kecik jek 2kg, tu pun nurse tu ckp okla sbb consider a premature bb, its quite big actually...n seb baik x kena jahit sbb nurse2 tu da pesan kat akak ipo aku, jgn angkat montot..so xdela jahit... lps da setel sume, br la dr duty dtg, n dr tu cek sume, ok..
lps da setel sume, bb kena masuk ward bb sbb bl cek, da ada infection sket kat bb, pastu bl akak ipo aku jumpe nurse kat ward situ, nurse tu tny akak ipo aku, "lps da pecah air ketuban tu, awk lambat ke dtg spital?sbb bb da kena infection ni sket, if cpt sket, bb selamat xde apa, xyah masuk ward bb, da boleh kua mcm biasa sbb bb awak sume ok..."
akak ipo aku ckp la "xdela nurse, sy pagi2 tu gak sy dtg, dr kat ward tu yg lembab"
nurse tu bls "yeke?erm, xpela, kat sini jgn risau, sy jaga bb awak betul2 eh"
moral of d story di atas...kalu la benda tu kena kat aku, da lama aku g marah dr tu..bodoss nye dr. menyusahkan idup org, seb baik bb selamat xde apa2 jd, if jadi apa2, aku xtaula apa jadi..seb baik masa deliver tu, abg aku xde kat spital, akak ipo aku soh dia balik umah sbb anak2 dia kat umah tu asik nak mama jek..padahal masing2 da beso panjang..wakakka...kalu la abg aku ada, aku rs dgn nurse2 tu kena sound dgn abg aku, dala dia tu hot temper nye org...
skang ni, akak ipo aku da balik umah, tp bb still kat ward, sian bb...nnt aku da dpt gambo bb, aku tempek kat sini, smlm abg aku ckp, dr x bg dekat dgn bb n xleh amik gamba bagai..dia br nak 3g aku semalam konon nk bg tgk gamba bb...tp kata abg aku, bb ikut mcm kakak dia yg 1st tu, syiqa..syiqa tu dulu lahir pun x cukup bulan gak, 7 bln da lahir, yg abg dia si ezriq tu lak, sakit 15 minit, bb da kua...yg ni pun ikut mcm akak dia, x cukup bln gak...hihihi...
nama aku dgr : nur eirish eriqa...nama tu kakak syiqa dia yg bg...apa2 jek la...mmg nak huruf e sbb nama syiqa tu : nur eisyiqa emelin..abg dia lak muhamad ezriq syah...

0 comments: