CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, November 28, 2008

Garang..Perubahan hormon ke??

Laki aku selalu komplen, sejak aku peknen ni aku garang sgt, dia ckp dia nampak aku jd garang dgn arissa, dgn bibik n dgn dia sendiri..dia ckp aku skang ni sket2 je nak marah...yeke?aku pun xtau nak cakap apa..aku rs mcm biasa jek tp xtaula, org lain yg nampak..aku x sedar pun..
Kata2 laki aku mlm td watkan aku rs mcm nak kejut arissa time tu gak nak peluk2 dia mintak maaf sbb marah dia semalam, wlpun aku cuba xmo marah dia smlm petang balik kije, sbb masa kat ofis da baca blog yg si mami mon n mama lin bg..aku jd sedey gile smp meleleh air mata, aku konon ckp kat diri aku sendiri, aku xmo marah arissa..
Tp semalam ptg, memula ok lagi, sambil2 masak, sambil2 aku main dgn dia dlm bilik, aku rs hepi sgt bila dgr dia gelak2 main tangkap2 bola dgn aku...sbb bl dia dpt hope jek ball tu, aku ajar dia ckp "i got it"...dia ckp tu kelakar, pastu dia gelak melekek2...aku rs hepi sgt tgk dia hepi dpt main dgn mami dia..
Tp masa lps maghrib tu, aku pun stat nak kemas beg utk nak balik melaka arini, kazen aku kawen..dia pun mulala wat perangai yg menguji kesabaran aku..

Antara2 perangai dia yg buatkan aku hilang sbr :

1) Dia g masuk bilik iron baju, sambil aku ckp dgn bibik psl baju2 yg nak di bawak or digosok, dia leh g bukak botol yg pancit air utk iron baju tu. masa dia bukak botol tu aku da ckp, "arissa, jgn main botol tu, nnt tumpah, put it back sayang"..tp arissa dgn selambanye g tuang air dlm botol tu atas lantai..bl aku mintak dia wat muka selamba, bl aku nak amik, dia pun tarik sama...mula la suara aku da jerit mcm tarzan..dia still xnak mengalah, aku pun mulala slap tangan dia kiri n kanan..pastu dia da geram, dia nangis sbb aku dpt amik botol tu n tutup balik..pastu dia lari masuk bilik aku..aku wat bodoh, smpla dia dtg balik kat aku ckp, "sori mami"..aku pun tetiba jd bersalah, n peluk dia, tny sakit ke x, dia ckp sakit..aku pun tetiba teringat yg dlm blog aku baca tu, terus aku jd sedih sbb marah dia..n dia pun senyum balik..aku pun sambung kemas baju2 yg nak dibawak..

2) Masa aku tgh2 kemas baju tu, aku teringat cr rantai n gelang tangan dia, aku ni suka letak sepah2 brg2 dia tu, n aku pun selalu lupa mana aku letak sbb jarang pakaikan kat dia...masa aku tgh cari, aku bongkar2 dlm storage box yg simpan brg2 dia masa baby (aku kadang tu suke selit2kan brg kemas dia kat dlm storage box baju2 tu), dia pun leh g amik salah satu box yg penuh dgn mitten n booties dia masa bb, dia g terbalikkan, aku da hangin ni, tp suara jek jerit, tangan x capai lg..aku pun kemas balik..pastu bukak lg satu box, dlm tu kain2 barut n kain ikat bedung dia, dlm tu gak la, aku ada simpan 1 bekas yg ada tali pusat arissa, aku x buang sbb mak aku soh simpan, n nnt if dia ada adik2, mak aku soh satukan sume tali pusat letak dlm bekas yg sama, tujuannya biar hubungan depa beradik ni rapat each other..dia leh g amik tali pusat tu n bukak bekas tu buat main..aku da warning letak balik, dia leh wat bodo, bila aku mintak gak, dia g baling nya bekas tu, terus aku naik hangin lg, sbb aku x suka anak aku jenis baling2 barang ni bl kena tegur, if aku x marah, aku takut dia makin menjadi2 perangai tu..aku pukul lg tgn dia n bontot dia..dia nangis kuat..mana aku x geram, dala aku tgh sakit pinggang dr siang, tp aku kuatkan gak sbb nak kemas baju...if x aku sure akan baring jek..arissa plak wat hal..mmgla kena dgn aku..lps tu, aku x layan dia, dia dtg lg kat aku mintak maaaf n kiss aku, aku pun mula lah lemah, tp aku da terlepas pukul tgn dia..merah tgn dia..

3) lps da asingkan baju2 yg di bawak, aku panggil bibik amik bag, arissa boleh amik bag tu bwk turun bawah, buat main2..pastu dia naik atas balik, aku mintak, dia bg aku..then, dia g main extension plug lampu tido n ubat nyamuk tu, dia g cabut extension tu, bl aku marah, dia baling lg, aku sabar lg..pastu dia diam kejap, dia g bukak laci yg aku simpan toiletteries travel dia, dia tny aku satu2 apa benda tu..aku pun sambil2 tu jwb la satu2 soklan dia..last2 aku pun sibuk mengemas..aku tgk2 dia tgh duduk baik punya atas lantai sambil sapu bath gel kat kaki dia, hbs da penuh satu kaki, n dgn yg tumpah kat lantai lg, dia ingat lotion agaknya...padahal sebelum tu, dia siap bgtau bibik yg botol tu ialah sabun...aku pun dgn da jd macam mak tarzan, jerit kat dia sambil tgn aku pukul lg tgn dia...n jerit kat dia soh masuk toilet cuci, dia pun nangis dgn kuatnya agaknye sbb terkejut sama sambil panggil nama dada dia, konon nak soh dada dia tlgla tuh..hish, betul2 aku tensen...wat aku tambah letih...dia pun dgn nangis2 g masuk toilet..
So, da lps2 tu bl dia tgk aku da x layan dia, wat2 merajuk, dia pun dtg kat aku dgn suara tersekat2 ckp, "mami, sori mami, isya x noti lg"...huh, budak..bape kali ckp sori, pastu buat lagi, da namanya budak..aku pun peluk dia n rs bersalah sgt2 sbb asik marah dia jek...tp aku x dpt nak stop kemarahan aku...dia pun peluk aku kuat2 n kiss2 aku..aku rs kesian n bersalah kat dia..ya allah, kenapa la aku skang ni...sian anak aku, asik kena marah jek dgn aku...
pastu aku ajak dia baring dgn aku, smbl aku peluk dia..last2 dia tertido..

Bl laki aku naik nak tido mlm td, dia tny aku, kenapa arissa asik nangis jek, dia dgr aku asik marah2 arissa jek, sian arissa, kan budak kecik tu xtau apa2..terus wat aku lg rs bersalah...arissa, maafkan mami eh, mami akan try kontrol x marah arissa lg...
Adakah ini disebabkan perubahan hormon??argh, aku x suka hormon aku berubah, sbb aku jd pemarah, kesian anak aku..dia budak kecik lg...

1 comments:

Anonymous said...

ala..riniy..ko pon buat aku tetiba rasa bersalah...aku rasa hormon satu..penat pon satu..kita ni x cukup kuat lagi nak tambah sabar dlm diri kita..aku pon jenis cepat tangan kalau ngan anak2...nak2 ngan rhea..sampai dia cakap aku x sayang dia..bila pk2 balik..mmg sedih..dah laa dia kena share kasih sayang ngan adik2 dia...kadang bila dah lepas marah2 dia..dia nagis cakap sori..aku pon rasa nak nagis sama..huhuhuh...